3. razred - Računarstvo i informatika

3. razred - Računarstvo i informatika

Objektno orijentisano programiranje - vežbe

Uvodne vežbe

Zadatak 1. - Zatvaranje forme

slika z1
  1. Form1 podesiti da bude dimenzija 500x300 piksela.

  2. Na Form1 podesiti fontove veličine 15.

  3. Form1 da u svom naslovnom redu ima ispis "My first program".

  4. Na Form1 postaviti BitBtn1 dimenzija 150x75 piksela.

  5. BitBtn1 postaviti u donji desni ugao Form1.

  6. BitBtn1 podesiti da bude vrste Close.

  7. BitBtn1 da ima ispis "Exit".

  8. Napisati događaj da klik na BitBtn1 zatvara Form1.


Odabrati Form1 i za Property Width upisati "500"

Odabrati Form1 i za Property Height upisati "300"

Odabrati Form1 i za Font Size upisati "15"

Odabrati Form1 i za Property Caption upisati "My first program"

Odabrati BitBtn1 i za Property Kind odabrati "bkClose"

Odabrati BitBtn1 i za Property Width upisati "150"

Odabrati BitBtn1 i za Property Height upisati "75"

Odabrati BitBtn1 i za Property Caption upisati "Exit"

Odabrati BitBtn1 otvoriti Events, duplo klik u polje pored OnClick Eventa i u Kod Editor upisati "Form1.Close;"

Zadatak 2. - Unos i brisanje podataka

slika z2
  1. Form1 podesiti da bude dimenzija 500x300 piksela.

  2. Na Form1 podesiti fontove veličine 15.

  3. Form1 da u svom naslovnom redu ima ispis "My second program".

  4. Na Form1 postaviti BitBtn1 dimenzija 150x75 piksela.

  5. BitBtn1 postaviti u donji desni ugao Form1.

  6. BitBtn1 podesiti da bude vrste Close.

  7. BitBtn1 da ima ispis "Exit".

  8. Napisati događaj da klik na BitBtn1 zatvara Form1.

  9. Na Form1 postaviti Label1 na kojem će pisati "Family name".

  10. Na Form1 postaviti Label2 na kojem će pisati "Name".

  11. Na Form1 pored Label1 postaviti Edit1 i izbrisati mu sadržaj.

  12. Na Form1 pored Label2 postaviti Edit2 i izbrisati mu sadržaj.

  13. Na Form1 postaviti Button1 na kojem će pisati "Clear Field".

  14. Na Form1 postaviti Button2 na kojem će pisati "Clear Field".

  15. Button1 i Button2 da imaju dimenzije 150x40 piksela.

  16. Napisati događaj da se klikom na Button1 i Button2 brišu unete vrednosti u Edit1 i Edit2 respektivno.


Odabrati Form1 i za Property Width upisati "500"

Odabrati Form1 i za Property Height upisati "300"

Odabrati Form1 i za Font.Size upisati "15"

Odabrati Form1 i za Property Caption upisati "My second program"

Odabrati BitBtn1 i za Property Kind odabrati "bkClose"

Odabrati BitBtn1 i za Property Width upisati "150"

Odabrati BitBtn1 i za Property Height upisati "75"

Odabrati BitBtn1 i za Property Caption upisati "Exit"

Odabrati BitBtn1 otvoriti Events, duplo klik u polje pored OnClick Eventa i u Kod Editor upisati "Form1.Close;"

Odabrati Label1 i za Property Caption upisati "Family name"

Odabrati Label2 i za Property Caption upisati "Name"

Odabrati Edit1 i Edit2 i Property Text obrisati

Odabrati Button1 i za Property Caption upisati "Clear Field"

Odabrati Button2 i za Property Caption upisati "Clear Field"

Odabrati Button1 i Button2 za Property Width upisati "150"

Odabrati Buttone i Button2 za Property Height upisati "40"

Odabrati Button1 otvoriti Events, duplo klik u polje pored OnClick Eventa i u Kod Editor upisati "Edit1.Text := '';"

Odabrati Button2 otvoriti Events, duplo klik u polje pored OnClick Eventa i u Kod Editor upisati "Edit2.Text := '';"

Zadatak 3. - Bojenje panela btn

slika z5

Napraviti program da klik na odgovarajuću dugmad menja boju pnl1 a da dugme bbtnExit zatvara frm1.

Zadatak 4. - Bojenje panela check

slika z9jpg slika z9gif

Napraviti ovaj program.



























Izgled dela programa za žuti check box

procedure TfrmColor.cbYellowClick(Sender: TObject);
begin
  if cbYellow.Checked then
    begin
      pnlColor.Color := clYellow;
      cbGreen.Enabled := False;
      cbRed.Enabled := False;
      cbBlue.Enabled := False;
    end
  else
    begin
      pnlColor.Color := clBtnFace;
      cbGreen.Enabled := True;
      cbRed.Enabled := True;
      cbBlue.Enabled := True;
    end;
end;

Zadatak 5. - Bojenje panela radio

slika z10jpg slika z10gif

Napraviti ovaj program.





























Izgled celog programa

procedure TfrmColor.bbtnExitClick(Sender: TObject);
begin
  frmColor.Close;
end;

procedure TfrmColor.rgColorClick(Sender: TObject);
begin
  case rgColor.ItemIndex of
    0: pnlColor.Color := clYellow;
    1: pnlColor.Color := clGreen;
    2: pnlColor.Color := clRed;
    3: pnlColor.Color := clBlue;
  end;
end;

Zadatak 6. - Sabiranje i množenje

slika z3
  1. Form1 podesiti da bude dimenzija 500x300 piksela.

  2. Na Form1 podesiti fontove veličine 15.

  3. Form1 da u svom naslovnom redu ima ispis "My first program".

  4. Na Form1 postaviti BitBtn1 dimenzija 150x75 piksela.

  5. BitBtn1 postaviti u donji desni ugao Form1.

  6. BitBtn1 podesiti da bude vrste Close.

  7. BitBtn1 da ima ispis "Exit".

  8. Napisati događaj da klik na BitBtn1 zatvara Form1.

  9. Na Form1 postaviti Label1 na kojem će pisati "Number 1".

  10. Na Form1 postaviti Label2 na kojem će pisati "Number 2".

  11. Na Form1 postaviti Label3 na kojem će pisati "Result".

  12. Na Form1 pored Label1 postaviti Edit1 i izbrisati mu sadržaj.

  13. Na Form1 pored Label2 postaviti Edit2 i izbrisati mu sadržaj.

  14. Na Form1 pored Label3 postaviti Edit3 i izbrisati mu sadržaj.

  15. Na Form1 pored Edit1 postaviti Button1 na kojem će pisati "Add".

  16. Na Form1 pored Edit2 postaviti Button2 na kojem će pisati "Multiple".

  17. Button1 i Button2 da imaju dimenzije 150x40 piksela.

  18. Napisati događaj da se klikom na Button1 i Button2 dobijaju odgovarajući rezultati ispisani u Edit3.


Odabrati Form1 i za Property Width upisati "500"

Odabrati Form1 i za Property Height upisati "300"

Odabrati Form1 i za Font Size upisati "15"

Odabrati Form1 i za Property Caption upisati "My first program"

Odabrati BitBtn1 i za Property Kind odabrati "bkClose"

Odabrati BitBtn1 i za Property Width upisati "150"

Odabrati BitBtn1 i za Property Height upisati "75"

Odabrati BitBtn1 i za Property Caption upisati "Exit"

Odabrati BitBtn1 otvoriti Events, duplo klik u polje pored OnClick Eventa i u Kod Editor upisati "Form1.Close;"

Odabrati Label1 i za Property Caption upisati "Number 1"

Odabrati Label2 i za Property Caption upisati "Number 2"

Odabrati Label3 i za Property Caption upisati "Result"

Odabrati Edit1, Edit2 i Edit3 i Property Text obrisati

Odabrati Button1 i za Property Caption upisati "Add"

Odabrati Button2 i za Property Caption upisati "Multiple"

Odabrati Button1 i Button2 i za Property Width upisati "150"

Odabrati Button1 i Button2 i za Property Height upisati "40"

Izgled programskog koda (u jednom slučaju "a+b" a u drugom "a*b", ostalo je sve isto)

var a, b, c : Integer;
begin
   a := StrToInt(Edit1.Text);
   b := StrToInt(Edit2.Text);
   c := a + b;
   Edit3.Text := IntToStr(c);
end;

Zadatak 7. - Sabiranje, množenje i brisanje

slika z4
  1. Form1 podesiti da bude dimenzija 500x300 piksela.

  2. Na Form1 podesiti fontove veličine 15.

  3. Form1 da u svom naslovnom redu ima ispis "My first program".

  4. Na Form1 postaviti BitBtn1 dimenzija 150x75 piksela.

  5. BitBtn1 postaviti u donji desni ugao Form1.

  6. BitBtn1 podesiti da bude vrste Close.

  7. BitBtn1 da ima ispis "Exit".

  8. Napisati događaj da klik na BitBtn1 zatvara Form1.

  9. Na Form1 postaviti Panel1 i obrisati Caption.

  10. Na Form1 postaviti Label1 na kojem će pisati "Number 1".

  11. Na Form1 postaviti Label2 na kojem će pisati "Number 2".

  12. Na Panel1 postaviti Label3 na kojem će pisati "Result".

  13. Na Form1 pored Label1 postaviti Edit1 i izbrisati mu sadržaj.

  14. Na Form1 pored Label2 postaviti Edit2 i izbrisati mu sadržaj.

  15. Na Panel1 pored Label3 postaviti Edit3 i izbrisati mu sadržaj.

  16. Na Form1 postaviti Button1 na kojem će pisati "Add".

  17. Na Form1 postaviti Button2 na kojem će pisati "Multiple".

  18. Na Form1 postaviti Button3 na kojem će pisati "Clear".

  19. Button1, Button2 i Button3 da imaju dimenzije 150x40 piksela.

  20. Napisati događaj da se klikom na Button1 i Button2 dobijaju odgovarajući rezultati ispisani u Edit3.

  21. Napisati događaj da se klikom na Button3 obrišu sadržaji iz Edit1, Edit2 i Edit3.


Odabrati Form1 i za Property Width upisati "500"

Odabrati Form1 i za Property Height upisati "300"

Odabrati Form1 i za Font Size upisati "15"

Odabrati Form1 i za Property Caption upisati "My first program"

Odabrati BitBtn1 i za Property Kind odabrati "bkClose"

Odabrati BitBtn1 i za Property Width upisati "150"

Odabrati BitBtn1 i za Property Height upisati "75"

Odabrati BitBtn1 i za Property Caption upisati "Exit"

Odabrati BitBtn1 otvoriti Events, duplo klik u polje pored OnClick Eventa i u Kod Editor upisati "Form1.Close;"

Odabrati Label1 i za Property Caption upisati "Number 1"

Odabrati Label2 i za Property Caption upisati "Number 2"

Odabrati Label3 i za Property Caption upisati "Result"

Odabrati Edit1, Edit2 i Edit3 i Property Text obrisati

Odabrati Button1 i za Property Caption upisati "Add"

Odabrati Button2 i za Property Caption upisati "Multiple"

Odabrati Button3 i za Property Caption upisati "Clear"

Odabrati Button1, Button2 i Button3 za Property Width upisati "150"

Odabrati Button1, Button2 i Button3 za Property Height upisati "40"

Izgled programskog koda (u jednom slučaju "a+b" a u drugom "a*b", ostalo je sve isto)

var a, b, c : Integer;
begin
   a := StrToInt(Edit1.Text);
   b := StrToInt(Edit2.Text);
   c := a + b;
   Edit3.Text := IntToStr(c);
end;


Izgled programskog koda za Button3:
begin
   Edit1.Text := '';
   Edit2.Text := '';
   Edit3.Text := '';
end;

Zadatak 8. - Pretvaranje temperature

slika z6

Napraviti ovaj program.

K = 0C + 273.15

0F = 0C*1.8 + 32

0Re = 0C*0.8

Zadatak 9. - Menjačnica

slika z7

Napraviti ovaj program.